אימון מנטלי של המוח לשיפור ביצועים אצל ספורטאי עילית או: מה שטוב להם טוב גם לכם!

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

בואו נדבר קצת על המוח, האימון המנטלי וספורטאי העל.
ספורטאי העילית, אלו שצריכים להתמודד ברמות הגבוהות ביותר (אליפויות עולם/אולימפיאדה), ניחנים במספר תכונות אשר יחד יוצרות את “הקשיחות המנטלית” (MENTAL TOUGHNESS). תכונות אלו הכוללות ביו היתר: ביטחון עצמי גבוה, יכולת חסימה של הסחות דעת, ניהול רמת העוררות וניהול והפגנה של רמת פרפקציוניזם בריאה הן שילוב מרתק של כישורים ואימון מנטלי של המוח. התכונות הללו מאפשרות לספורטאי להגיע למקסום הפוטנציאל ברגע האמת.

הוכח מחקרית כי ניתן לטפח ולייצר מיקוד, דחף, ביטחון ושליטה תחת לחץ.
כלומר ניתן לבצע אימון מנטלי המחדד תכונות אלו ומשפר ביצועים. אם נשווה את הספורטאי האולימפי אלינו, הרי שללא ספק אותם ספורטאי על זכו במתנה מולדת והיא, יחד עם נחישות ועבודה קשה מציבה אותם כ: TOP ATHLETS.

אך בדיוק כפי שבאמצעות אימון מנטלי, ניתן להתאים לכל ספורטאי את הצרכים האישיים שלו, גם אנחנו יכולים להתאמן ברמה שתאפשר לנו התמודדות עם מצבים, בניית אמונה עצמית, מוטיבציה, מיקוד ועוד. ספורטאים מפתחים שיטות אימון ועבודה אישית ברמה כל כך גבוהה שהם יכולים גם להגיע להיבטים של ניהול תחושות כאב פיזי ונפשי.

בכדי להתמודד ברמות הגבוהות ביותר, בכדי להיות מסוגל לקבל החלטה בשבריר שניה, בפעולה אוטומטית שאינה מלווה בחשש להיכשל על הספורטאי לאמץ לעצמו כלים מנטליים להתמודדות (MENTAL SKILLS), כלים אלו כוללים סדרת תהליכים אותם מבצע הספורטאי בכדי לשלוט בסיטואציה (ככל הניתן).
קודם כל עבודה על הערך העצמי, המסוגלות האישית וניתוק התוצאה ממי שאני. קרי הקטנת התלות בתוצאה בכדי ליחס לעצמי ערך. זהו תהליך כלל לא פשוט למי שלמעשה נמדד פעם אחרי פעם בתוצאה. אך כמובן שכאן מדובר בתהליך עמוק הרבה יותר “מהמונח היבש של תוצאה”.

ראשית ישנו המיקוד במטרה: (GOAL SETTING), מיקוד פנימי זה מתייחס לשני אספקטים, לדוגמא: מיקוד במטרה הגדולה – זכייה במדליה / העפלה לגמר, ומיקוד במטרות המשנה המידיות: רמת הביצוע של כל מרכיב. מיקוד זה מאפשר לספורטאי להעצים את האמונה העצמית, הרצון, המוטיבציה והביצוע.

מרכיב נוסף הוא “הדיבור העצמי” כאן הספורטאי שואף לאמץ לעצמו את היכולת העצמית. והיא היא האמונה הבלתי מעורערת שהוא יכול לעמוד באתגר שניצב מולו. ספורטאים רבים מבצעים “שיח חיובי”, יוצרים עולם של דימויים, למעשה הספורטאי מחזק את עצמו. הוא “ייתן לעצמו אישור על המוכנות שלו”, הוא ימקד את המחשבות למקום בו הוא רוצה להשתפר. יתר על כן. באמצעות האימון המנטלי והכלים הנכונים, הספורטאי יוצר לעצמו דימויים (דמיון מודרך) של הסיטואציה “אני בסיטואציה” באופן זה נוצרת שליטה וביטחון – מתבצעת למעשה “היכרות” עם המצב. בעבודה מעמיקה ניתן לחזות גם תרחישים “גרועים” ולמעשה לייצר מוכנות לסיטואציה מעצם העובדה “שכבר פגשתי בהן”.

כלי נוסף (מוכר לצופי ספורט רבים מהצפייה בתחרויות האתלטיקה) הוא היכולת לשלוט במצב העוררות הגופנית/נפשית. כאן למעשה אתם יכולים לדמיין “תרמוסטט” המוות את החום בבית. בדיוק כך הספורטאי מווסת את תחושת העוררות האישית שלו ומתאים את מצבו הנפשי והפיזי לסיטואציה!
אחת השיטות הנפוצות ביותר היא באמצעות תרגילי נשימה (שליטה בקצב הנשימות, העוצמה ובתהליך נשימה / נשיפה). אחרים יעזרו בפידבק מהקהל (מחיאות כפיים או עידוד, ולחילופין ישנם שזקוקים לשקט מוחלט).

לסיכום מה אנחנו יכולים לקחת מההיבט המנטלי של ספורטאי העל?

לבצע עם עצמנו דמיון מודרך – לדמיין סיטואציות מורכבות לחוש “מה קורה לנו שם” ובדרך זו להתכונן ולהתמודד עם הסיטואציה (טובה או רעה) זאת מצד אחד, מהצד השני הפעלת הדמיון ויצירת תחושה של הסיטואציה יכולה להיות גם מנוף מדהים ליצירת מוטיבציה עצמית (אני עוצם עיניים ומדמיין איך נראה העסק החדש שלי, מדמיין את הלקוחות הנכנסים, את העובדים, צבעים, ריחות תחושות!)

לקבוע לנו מטרה גדולה (זוכרים: מדליה)
אבל לקבוע גם מטרות משנה (רמת ביצוע, סוג התרגיל) מטרות “קטנות” לדרך
כך שתהיינה לנו תחנות עצירה (אבני דרך) במסלול אל היעד/המטרה הגדולה.

וכמו שהזכרתי בהרבה הקשרים, ללמוד לנשום.
לנשום נכון לא רק כשעושים ספורט. לעצור ולשים לב שאתם באמת נושמים.
ממלאים ומתמלאים באוויר, מתמקדים כמה דקות בנשימה, פנימה לכל חלל החזה והבטן והחוצה. כמה דקות של שקט, עיניים עצומות ונשימה. כלי מדהים למיקוד, הורדת לחץ פוקוס ופשוט כמה דקות שלכם “מחוץ לעולם”.

לייצר דיבור פנימי – חיובי!
באוטו, במקלחת, מול המראה, דברו אל עצמכם.
חזקו את ההחלטות שקבלתם, את התוכניות שעשיתם. דברו אל עצמכם חיובי!
ואם בא לכם לקחת את זה עוד צעד קטן קדימה, בקשו מעשרה חברים טובים וקרובים, לשלוח לכם משהו שחיובי בכם שהם רואים ואולי אתם לא? אבל רק חיובי.

הירשמו לניוזלטר

קבלו עדכונים ומאמרים ישירות למייל שלכם!

מוזמנים לחקור עוד

אימון מנטלי לספורטאים ומצבי משבר

לעשות.

אודות

שמי גדי דקל, מאמן מנטלי לספורטאים ולהתמודדות עם משברים, בעשרים וחמש השנים האחרונות אני עוסק באימון, ניהול, שיווק והפקה של אירועים תוך התמקדות באירועי ספורט, ליווי ספורטאים, קידום פרויקטים ויזמות בספורט.

תחומי פעילות העולם המנטלי ועולם הספורט

רשתות חברתיות

פוסטים אחרונים

דילוג לתוכן