הצד המנטלי “בתקופת חוסר וודאות”

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

אלו מבינכם שזוכרים את מלחמת המפרץ לא ישכחו דמות אחת שהפכה לאייטם מרכזי בשידורים היום יומיים, נחמן שי. “המרגיע הלאומי” השאיר עם שלם בשליטה יחסית, “הנחמן” הנוכחי הוא פרופסור ברבש שעושה עבודה לא רעה בעיקר לנוכח ההיסטריה התיאטרלית של קרן מורנו שנראה שאבדה את זה לרגע וממנחה רהוטה וחדה הפכה לפצצת לחץ מתקתקת עם שפת גוף שיוצרת ויברציות המדמות קוצר נשימה. לפעמים יש תחושה שמוגשת לנו בכל ערב מנת לחץ שאם הייתה משולה למשאבת ניפוח הייתה כבר מפוצצת גלגל של משאית. מבוגר אחראי? מדהים שהתקשורת במקום לנצל יכולת של הרגעה, יצירת שליטה (וכן המצב מורכב זה ברור) מנצלת את הבמה להטרפת העם היושב בציון.

אז מה כן ניתן לעשות בימים של חוסר וודאות, רגשות אישיים עזים ותקשורת בלתי פוסקת? איך אנחנו עוברים “למוד” שונה בתקופה הקרובה? להתמודדות המנטלית שלנו חשיבות עליונה בניהול המשבר, כן עלינו לנהל משבר עם המון נעלמים ולא לתת למשבר לנהל אותנו שעה שעה.

רכזתי מספר המלצות שיסייעו להפוך את הימים הלא פשוטים לקלים יותר, זה לא ״הוקוס פוקוס״ אבל יישום ופיתוח כלים אישיים יכולים להקל עליכם, על הסובבים וגם לסייע בתחומים העסקיים הכל כך רגישים היום. בשורה התחתונה כל אחד צריך לסגל לעצמו את הדרכים, הכלים והשיטות שיעזרו לו לשמור על פוקוס. שליטה היא שם המשחק היום והיא נוגעת בכל תחום, כלכלי, עסקי, אישי ונפשי.

ספורט: בהנחה שאתם עושים ספורט וחוששים להגיע למכון, עברו לפעילות בבית וטוב עוד יותר לפעילות בחוץ, נסו לאתר סביבת טבע, מקום רחב נטול קהל ככל האפשר, פארק, חורשה ים. התאמנו באוויר הפתוח, שימו דגש על נשימה, שחרור ופחות על עומסים ולחץ. אם אתם לא מתאמנים קבוע זו בהחלט הזדמנות שאין לזלזל בה, התחילו בקטן, בהליכה, בתרגול בייתי, ישנם היום אפליקציות, הדרכות און ליין והרבה כלים נפלאים, לאוהבי השחרור והפילאטיס אני מציע לעקוב אחרי דליה מנטבר המעבירה שיעורים בדיוק לאלו הנמצאים בבידוד (מתאימים כמובן גם לאלו שלא), מרגיע, משחרר ומסיט קצת את הדעת!

סיטואציה: היות וככל הנראה אתם או אני לא נהיה מפתחי התרופה לנגיף, נסו (כן זה קשה) לשחרר קצת מחשבות סביב הסיטואציה. ממילא אין לכם פתרון אז בואו נראה מה כן אפשר לעשות וכיצד להסיט מחשבות. ערכו רשימת משימות בן אם אתם בבית, בעסק, בבידוד מרצון או שלא. מלימונים עושים לימונדה? הנה ההזדמנות לרכז את כל אותן משימות שהדחקתם עד קצה העולם.

תקשורת: אם אתם מגיעים לסף חרדה גבוה ומהר, אם רצף העדכונים והחדשות מטריד, מכניס אתכם ללחץ מיותר, ווסתו. לא חייבים להיצמד לחדשות 24/7, ממילא הרוב “ממוחזר” ומשודר לנו בסוג של לופ חסר משמעות. אפשר להתרכז בעיקרי החדשות ולצמצם חשיפה למהדורות השונות. המירו את מסכי החדשות במוסיקה, קומדיות או סדרות (פחות דרמה כי זה כבר יש לכם בכמות מסחרית).
בהזדמנות זו אציין כי בהחלט ניתן להתעלם מהדחיפה האגרסיבית של ערוץ 12 להורדת האפליקציה החדשה, לא ייאמן באיזו אגרסיביות מפמפמים לכם ערוץ “הלחצה” נוסף.

שליטה: נסו לבצע את ההתאמות למצב, אנחנו הרי לא יודעים מתי הסיפור יסתיים, התאמות כוללות את הסביבה המשפחתית או העסקית, עצרו הוצאות מיותרות (כולל רכישה לא מבוקרת של מזון שעשוי להיזרק), עשו חשבון נכון, לפעמים המחיר כואב וכרוך בוויתורים, פיטורים או חל״ת אבל התאמות נכונות ירוויחו לכם זמן ויקטינו סיכונים. עם כל הקושי (בעיקר לעסקים) נסו להימנע מנטילת הלוואות ״מפתות״ בסופו של דבר המשבר יסתיים וההלוואה תישאר, תרבוץ ותקשה, אם אין בררה נסו להסתייע במשפחה או לפחות לנהל מו״מ קשוח עם הבנק על גובה הריבית ומועד תחילת ההחזר.

משימתיות: ערכו לעצמכם ״פתק מטרות״ סמנו את היעדים והמשימות ליום שאחרי, הוא יגיע. מעבר לכך התרכזות משימתית תסייע לכם לשמור על תחושת יצרניות, עשייה ותסיט ולו במעט את הדעת מהמצב. תכנון, קידום פרויקטים (מבלי להיכנס להוצאות) והשקעה בתכנון תקצר עבורכם תהליכים ביום שאחרי. היא תאפשר לכם לשמור במודע על הנחיצות שלכם, על השגרה העסקית ותרכז את האנרגיות שלכם למשהו חיובי.

נהלו את הסיטואציה: בבית, עם הילדים, בעסק. הגדירו תפקידים ייעודיים לימים אלו, הגדירו סמכויות ומשימות ולמרות הקושי שמרו ככל הניתן על שגרה! שינויים נדרשים כמעט בכל עסק וגם במשק הביתי, הערכות שונה תייצר לכידות, הבנת הסיטואציה ותקל על ההתמודדות. הילדים בבית? זה הזמן להסביר להם שלא מדובר בחופשת הקיץ, שהברז הכלכלי חייב להיות מרוסן שלכל אחד יש אחריות, תפקיד וערבות אחד כלפי השני. צרו בבית שגרה כאילו הם הלכו לבית הספר, נסו “לערער” את הסיטואציה כמה שפחות ולנהוג בקור רוח ושליטה.

זמן אישי: הגדירו (ועמדו בזה) זמן לעצמכם, לספורט, סדרה, מוסיקה או ספר. בכל מצב אפשר למצוא את חלון הזמן המתאים, הכל בהתאמה לשגרת היום שלכם ובהתחשב בנסיבות, הגוף והנפש צריכים את הזמן הזה, גם אם זו רק שעה ״של בריחה״. זכרו, אתם לא לבד, כולם מצויים באותו המצב, באותה חוסר וודאות, עצבים ופריקת מתחים במקומות הלא נכונים לא תתרום רק תקשה.

בכל משבר אנחנו מגלים כמה כוח יש בנו, כמה יצירתיים אנחנו יכולים להיות, כמה נתינה מצויה בנו. תעלו את הדברים לשם, היו מלוכדים, מפוקסים ועם כל הקושי ויש קושי נסו להיות בפרופורציה. החלטות ומעשים המגיעים מפניקה לרוב יניבו תוצאות לא נכונות, אם לא בטווח הקרוב אז וודאי ברחוק.

לסיום הקיפו עצמכם באלו שעושים לכם טוב, אוהבים ודואגים לכם, משם מגיע הכוח הגדול ביותר! והזמן הזה הוא ללא ספק הזדמנות להתכנס קצת פנימה, לחשוב, לחשב. מבלי להיכנס לפילוסופיה מיותרת זה יכול להיות זמן נכון לקראת היום הבא.

ותזכרו, יהיה טוב. אולי לפני יהיה קשה יותר, אבל הטוב יגיע!
ואתם חזקים. רק בריאות.

בא לכם לשאול שאלות, לשתף? סתם להתייעץ או לדבר, מוזמנים להגיב פה או להשאיר לי הודעה בפרטי ואשמח לסייע, להקשיב ולנסות לעזור לכל אחד ואחת. אני מאמין גדול בקהילה חזקה, מאמין בבני האדם וביכולות המופלאות של הייצור האנושי. אני כאן בשבילכם.

הירשמו לניוזלטר

קבלו עדכונים ומאמרים ישירות למייל שלכם!

מוזמנים לחקור עוד

אימון מנטלי לספורטאים ומצבי משבר

לעשות.

אודות

שמי גדי דקל, מאמן מנטלי לספורטאים ולהתמודדות עם משברים, בעשרים וחמש השנים האחרונות אני עוסק באימון, ניהול, שיווק והפקה של אירועים תוך התמקדות באירועי ספורט, ליווי ספורטאים, קידום פרויקטים ויזמות בספורט.

תחומי פעילות העולם המנטלי ועולם הספורט

רשתות חברתיות

פוסטים אחרונים

דילוג לתוכן