התנהלות מנטלית לספורטאים בתקופה של חוסר וודאות

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
המאמר פורסם ב YNET SPORT

שגרת היום של ספורטאי מקצועני סובבת סביב ההכנות לתחרות הבאה ושיפור היכולות האישיות, זו שגרת יום טובענית המחייבת ניהול זמן מדויק המשלב אימונים מקצועיים, אימוני כושר, תזונה מוקפדת, אימון מנטלי, זמן מנוחה וטיפולים. בין לבין בימי שגרה משתתפים הספורטאים (בהתאם לענפים השונים) בתחרויות “ביניים” או תחרויות דרוג בדרך אל היעד הנכסף (אליפות עולם, אירופה ואולימפיאדה).

בימים אלו כל אחד מאתנו מתמודד עם תחושת חוסר הוודאות והשינויים שבפתח. לספורטאים מקצועיים ולעוסקים בספורט באופן קבוע התקופה מאתגרת שבעתיים. מצד אחד המטרות הגדולות נותרו בעינן (גם אם נדחו) ומצד שני ביטולים, דחיות ושינוי במתכונת האימונים הסדירה מייצרים מציאות חדשה הדורשת בין היתר מוכנות והתמודדות מנטלית שונה.

רכזתי מספר כלים להתנהלות מנטלית לספורטאים ולעוסקים הקבועים בספורט.

קחו שליטה. תחושת שליטה אישית היא המפתח לחוסן. השתלטו על הדברים שאתם יכולים ומצאו דרכים להרפות מאלה שאתם לא יכולים, זכרו, למדו להשתחרר ממה שלא בשליטה שלכם.

שגרה כמפתח להתנהלות. גם בימים בהם לוח הזמנים משתנה ואנחנו מצויים באווירה ובסביבה שונה מזו אליה הורגלנו באימונים עלינו לייצר שגרה יומית, השכמה, זמני אימון, מנוחה וקשר עם הגורמים המקצועיים המלווים אותנו, באופן שכיח אנשים במצבים כאלו נוטים לומר לעצמם “נתאמן כשנתפנה” ומניסיון זה לא יקרה, הגדירו מראש לו”ז לכל משימה, יוצר בטחון ומאפשר לגוף ולנפש להסתנכרן.

אופטימיות והומור. בסוף תהליך המוכנות והיכולת לעבור את התקופה המאתגרת תלויות לא מעט בהלך הרוח, “המיינדסט” שלנו צריך להתכונן על “תכונת מעבר” ולאפשר לנו גם בריחה משטף היום יום, מצאו זמן ליוגה, מדיטציה, מוסיקה ותכנים שאינם משלבים לחץ (פחות חדשות).

דמיון מודרך. גם לאלו שאינם מנוסים בשיטה אספק פטנט פשוט המאפשר יישום נהדר, קחו נייר וכתבו אודות “היום המאושר בחייכם” יום עתידי (בעוד חודש, שנה?) בו אתם למעשה מגשימים את השאיפה הגדולה. לדוגמא: היום המאושר בחיי – ניצחון במרתון תל אביב. העלו על הכתב הכל! דמיינו את נקודת הזינוק והסיום, תרועת הקהל, דמיינו את הצבעים הריחות (כן גם ריח הזעה תופס) והכי חשוב דמיינו את הרגע, רגע הניצחון שלכם והנפת הגביע!

פתק מטרות כדרך ליישום. סמנו לעצמכם מטרות, מטרה יומית, שבועית, חודשית לכו עם זדה רחוק ככל שתרגישו ותוכלו. מטרה לא חייבת להיות “להגיע לירח עד גיל 30” מטרה יכולה להיות מקומית, קטנה ופשוטה אבל כזו שתורמת לאורח החיים שלכם והכי חשוב מטרה מושגת גם אם היא דורשת מאמץ חשוב שהיא תהיה כזו אותה תוכלו ליישם. לדוגמא: המטרה שלי היא לשפר עבודת רגליים. עכשיו סמנו לעצמכם מספר שלבים בדרך למטרה, לארגן ציוד, להוריד תוכנית אימון, לבצע אימון 30 דקות… הקפידו על יישום אבני הדרך והשיגו את המטרה!

המשכיות. ככל שהדבר מתאפשר מבחינת התאנים הרי שהמשכיות יוצרת בטחון, שומרת על שגרה ומציבה אתכם בסיטואציה משופרת לקראת השגת היעד הגדול, במידה והתנאים אינם מאפשרים נסו לרכז את מקסימום האימונים והטיפולים אותם אפשר להתאים לימים אלו, כפי שאמרנו בתחילת הדברים: מתמקדים בדברים עליהם יש לנו שליטה!

ולסיום ולא פחות חשוב, ההיבט החברתי. אל תזניחו את הקשר עם החברים, המשפחה, החברים לקבוצה וצוות המאמנים, קשר רצוף, שיתוף בחוויות ובקשיים שלכם יקלו את ההתמודדות האישית ויפתחו בפניכם רעיונות חדשים ואופק אופטימי, מבלי לקלקל את מעגל החברויות שלכם, זה הזמן להתמקד באנשים החיוביים, האופטימיים אלו שאתם חשים שמרימים אתכם, דוחפים ומעודדים להצלחה!

הירשמו לניוזלטר

קבלו עדכונים ומאמרים ישירות למייל שלכם!

מוזמנים לחקור עוד

אימון מנטלי לספורטאים ומצבי משבר

לעשות.

אודות

שמי גדי דקל, מאמן מנטלי לספורטאים ולהתמודדות עם משברים, בעשרים וחמש השנים האחרונות אני עוסק באימון, ניהול, שיווק והפקה של אירועים תוך התמקדות באירועי ספורט, ליווי ספורטאים, קידום פרויקטים ויזמות בספורט.

תחומי פעילות העולם המנטלי ועולם הספורט

רשתות חברתיות

פוסטים אחרונים

דילוג לתוכן