שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

לפני מספר שנים פגשתי את אחד ממאמני הכושר המובילים בישראל, אחד שליווה נבחרות, אימן בווינגייט ובמערכת החינוך בקיצור מאלו שהיית רוצה כמאמן הכושר האישי שלך, שוחחנו על אימונים, פציעות ועומסים והמשפט שהוא אמר לי חקוק אצלי עד היום: “הכי טוב, לא לעשות ספורט. אז לא נפצעים”.

כמובן שהמשפט נאמר בהלצה ובבדיחות אך נושא פציעות הספורט רחוק מלהצחיק, וודאי אם מדובר בשחקן מקצועי. מי מאתנו העוסק בספורט או המגדל ספורטאי/ת לא “פגש בחוויה” המפוקפקת של פציעה במהלל אימון או משחק.

לפציעה בקרב ספורטאי פעיל יש הרבה השלכות, אני אתייחס להיבטים המנטאליים המשפיעים על הספורטאי במהלך תקופת ההחלמה ואחריה. החלוקה לשתי תקופות אינה שרירותית, תקופת ההחלמה הנה שלב מעורב המשלב לחץ גדול (מה יהיה על מקומי בהרכב), כאבים, פחדים, תסכול ושינוי דרמטי בעומס והלחץ אליו הורגל הספורטאי והתקופה הראשונה בא חוזר הספורטאי לפעילות עשויה לכלול היבטים מנטליים מורכבים שעשויים להשפיע אפילו ברמה הפיסית.

אז אלו פעולות מומלצות לספורטאי בתקופת ההחלמה:

להקפיד ולהישאר חלק מהקבוצה, לא להתנתק. להיות נוכח באימונים, תדריכים ומפגשים חברתיים של הקבוצה.
להגיע למשחקים (גם אם לפעמים המאמן “פוטר” אותך) תגיע ותמשיך להיות חלק מהקבוצה ?(את/ה חלק מהקבוצה)
תקיף עצמך באנשים חיוביים, בכאלו שתומכים, דוחפים ומעודדים!
אופטימיות, הפציעה היא חלק מהמשחק. היא לא מפחיתה מהיכולת או הערך העצמי שלך. והיא זמנית
להתרכז בהחלמה, להשקיע ככל הנדרש בטיפולים, באימונים המותרים, בתזונה ובכל היבט החלמה שנדרש.
סמן מטרות לעתיד. מה ניתן לשפר, מה אולי היה חסר בעבר, עצום עיניים וחשוב איפה אתה רוצה להיות אחרי!

חשוב לזכור (בראש ובראשונה): גם פה ישנו תוקף מלא “לחוקי מרפי” לעולם פציעה תגיע בטיימינג הגרוע ביותר עבור הספורטאי. היא יכולה לפגוש אותו בדיוק שהוא מתבסס בחמישייה, מוצא עצמו בהרכב או גרוע מכך אחרי תקופת הכנה ממושכת רגע לפני תחילת העונה. פציעה בקרב ספורטאים נתפסת לא פעם כאשמה אישית, מה עשיתי לא נכון? למה לא עשיתי כך או אחרת, התסכול הרב שגוררת הפציעה מנמיכה את רמת הביטחון העצמי והערך של השחקן בפני עצמו (וזו כבר טעות יסודית – הרי אתה מה שאתה בזכות עצמך לא בזכות סל או שער שהשגת).

כשחוזרים להתאמן ולשחק חשוב לעבוד על הביטחון, לנטרל את המחשבה שביצוע התנועה/הפעולה שגרמה לפציעה תיצור בהכרח פציעה נוספת, זהו מחסום מנטאלי שיש לעבוד עליו ולעומק, הדבר דומה לטייס שנאלץ לנטוש מטוס, יגידו המומחים שהכי טוב ונכון הוא לחזור ולטוס מיד. כך גם פה, שהרי מרבית הפעולות של הספורטאי נעשות בשניות של החלטה, באופן אוטומטי כתגובה למהלך המשחק. חשוב לנטרל הססנות וחשש כי “תוספת זמן החשיבה על מה יקרה” יכולה לשנות כליל את מהירות התגובה והיכולת של הספורטאי.

הכתיבה בלשון זכר לשם הנוחות בלבד.

הירשמו לניוזלטר

קבלו עדכונים ומאמרים ישירות למייל שלכם!

מוזמנים לחקור עוד

אימון מנטלי לספורטאים ומצבי משבר

לעשות.

אודות

שמי גדי דקל, מאמן מנטלי לספורטאים ולהתמודדות עם משברים, בעשרים וחמש השנים האחרונות אני עוסק באימון, ניהול, שיווק והפקה של אירועים תוך התמקדות באירועי ספורט, ליווי ספורטאים, קידום פרויקטים ויזמות בספורט.

תחומי פעילות העולם המנטלי ועולם הספורט

רשתות חברתיות

פוסטים אחרונים

דילוג לתוכן